Jämt-Norgevägen, Kusböle – Ljåbuan

I helgen har jag cyklat Jämt-Norgevägen mellan Kusböle och Ljåbuan.

Jag har studerat stigen på kartor och varit sugen att cykla sträckan. Igår var det dax. Började med att cykla en stig från Hallom till Lockåsen, såg inte till Oxen som var i kohagen sist, då verkade han inte så förtjust i att jag skulle passera genom kohagen på min väg till Locksåsen, Kinderåsen och Kusböle.

Vägval, Ingenting eller Helvetet

Vägval, Helvetet eller Ingenting

Snart kom jag till ett vägval, där kunde jag antingen cykla mot Ingenting eller Helvetet. Jag valde att cykla mot Helvetet.

Kusbölehelvetet

Snart cyklade jag förbi Kusbölehelvetet, Sveriges vackraste Helvete. Min tur fortsatte sedan mot Lockåsbuan på min väg mot Jämt-Norgevägen som jag sedan skulle följa ända upp till Ljåbuan. Jag hade kikat på kartan och sett att det var mycket myrar längs vägen men jag såg också att leden var dragen så att jag inte skulle behöva cykla på så mycket myrmark.

Fina stigar

Jämt-Norgevägen mellan Kusböle och Ljåbuan

Bitvis var det fina stigar och här och var låg det vindfällen över stigen som jag behövde gå runt eller lyfta över cykeln. På myrarna som jag passerade så var det fullt av myltblommor, hoppas på ett riktigt hjortronår.

Vindskydd vid Stensjöbäcken

Det var gott med en kopp kaffe och en smörgås vid Stensjöbäckens vindskydd.

Tragisk händelse vid Bångstenen

Bångstenen

Några kamrater skulle den 6 juli år 1809 färdas från Valskaftet till Oviken. Men det regnade kraftigt och gick åska så kamraten tyckte att de skulle avvakta tills vädret blev bättre. Men Jöns Bång som var en riktig kraftkarl tyckte att lite regn och åska inte skulle hindra dom från att rida till Oviken.

När de kom till denna plats i Marntallåsen Naturreservat så fick de lite skydd från regnet i skogsdungen och Jöns försökte tända sin pipa. Men allt var vått av det kraftiga regnet så Jöns lyckades inte tända sin pipa. Jöns sa då, – ”Då du åskan ha så gott om eld så kunne je föll ha fått lite på pipa å”. I samma ögonblick slog åskan ned och dödade Bång och hans häst. Ända fram till 1920-30-talet fanns hästhuvudet och en plåtplatta kvar på platsen för den tragiska händelsen. Släktingar till Bång reste senare denna sten som minne.

Myrmarker vid Storsundet

Storsundet

Fjällnära stigar

Mysig fjällnära stig

När jag kom till Ljåbuan så sökte jag skydd vid en fäbod, det hade börjat regna och blivit betydligt kyligare. Jag tog på mig lite kläder och hällde upp en kopp kaffe för att ladda upp inför de sista milen tillbaka hem.

Kaffepaus vid Ljåbuan

Hela rundan mätte 7 mil.

Taggar:

Lämna gärna en kommentar

Bli först med att kommentera!